Jumaat, 1 April 2011

tarian/ senaman Haram!

eh....sebelum tu, nak bagi tahu dulu....bukan semua tarian/senaman haram ok...


yang Haram yang aku nak story ni, pasal tarian senaman poco-poco yang dibawa ke Malaysia dari Indonesia (kalau tak silap lah..)

hal ini berikutan Fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Perak.



(klik pada gambar untuk besarkan)
berikut adalah petikan yang diambil dari gambar diatas :
"Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak yang bersidang pada 24-26 Januari 2011M bersamaan 19-21 Safar 1432H kali 186 memperaku supaya diharamkan tarian atau senaman poco-poco atas asas ianya mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ianya sering diamalkan di Jamaica serta bercirikan agama Kristian. Mesyuarat mengambil keputusan bahawa perngharaman ini akan diwartakan".



sepatutnya benda ni dah lama diharamkan, sebab sekarang dah ramai orang yang menarikan tarian senaman ni....termasuklah aku...huhu...

tapi lah kan....apa yang penting niat kita sebenarnya, kalau niat pemujaan roh, tu yang menjadikannya haram. tapi kalau niatnya suka-suka untuk bersenam mungkin ianya tak menjadi masah.....tu pandangan aku lah....


tapi sebab fatwa pun dah keluar so kenalah kita ikut...kan...


*idea dari rakan FB....



p/s : so lepas ni tarian 1 Malaysia pun kenal lah tukar part tarian poco-poco tu...huhu...

3 ulasan:

Ask berkata...

Dtg sini gegar!! Follow u~ Jom tgk Aku Anak Mak =)

Hanieqha berkata...

saya pon baru tau..

huhu

Camera zaman Tok Kadok. Siapa berani try?!!
30 hari mencari penyakit!!

hasrul hassan berkata...

Salam.
Poco-poco .. haram ... alamak .... tak leh la tgk mak mak datin tergedek2 lagi ..hehehee

http://hasrulhassan.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...